Za přezdívkou Ventolin, evokující lék na astma, se skrývá Mgr. David Doubek, Ph.D., performer, DJ, člen postpunkové kapely Kazety, divadelního souboru Nejhodnější Medvídci a vyučující  u nás na katedře psychologie.

Váš styl sající energii z Detroitského podhoubí je jednoznačně podtrhnut retro stylem, jak Vašeho out fitu, tak nástrojů,které používáte. Kdo Vás k tomuto stylu přivedl?

Všechno vzniklo postupně a přirozenou cestou, nikdo konkrétní mě k tomu nepřivedl, byl to vlastně docela neretro legrační proces. Odstěhoval jsem se na venkov, kde jsem v osamění dumal nad přístroji, visel na internetu a konstruoval svoje kořeny. Retro mě baví jen pokud má nějakou energii, retro samo o sobě je na nic, nemám rád zaprášené antikvárno a archaično. V těch „retro“ věcech jsou někdy skryté zapomenuté pravdy, ale někdy taky ne.

Nejznámější nahrávkou je skladba Totem, je pravda, že vznikla bez pomocí počítače?  V čem spočívá podle Vás největší kouzlo „hardwarových“ nástrojů?

Na celé desce Totem jsem používal počítač jen na nahrávání, editaci a submix. Kdysi jsem začínal na počítači se vším všudy, ale nebyl jsem s tím spokojený, protože jsem produkoval takové nesoustředěné a eklektické věci a pak jednou jsem měl takový sen, že se mám na počítač vykašlat a koupit si sekvencer a nějaký jednoduchý synťák a ta idea se mi hrozně líbila. A tak jsem svůj tehdejší počítač prodal a začal objevovat svět hardware, v době kdy ho všichni opouštěli. Těch kouzel je víc, asi nejdůležitější je zvuk, který má neopakovatelnou prezenci a potom koncentrace, na počítači se neumím soustředit, je tam moc lákadel. Prostě workflow mimo počítač je pro mě nějak veselejší a zábavnější. A pak každý z těch přístrojů na mě působí jako taková tajuplná věc, kterou mě láká zkoumat a někdy je to docela internetová archeologie, sehnat všechny informace, potřebné věci.

Zdroj: www.dokfest-muenchen.de

Zdroj: www.dokfest-muenchen.de

Věděl jste už od počátku, že to bude právě Totem, který tak osloví ?

Věděl jsem, že to funguje, ale samozřejmě popularitě pomohlo hodně video, které natočili The Rodina.

Jak se na Vaši performanci dívají Vaši nejbližší, podporují Vás?

Dělají si ze mě srandu, děti mě doma zdraví v kteroukoli denní dobu „dobrý večer“. Ale podporují mě, pomáhají mi stěhovat krámy do auta a zajímají se o to, co vymyslím.

Kolik tourné už máte za sebou a na které nejraději vzpomínáte?

To nevím, ale líbily se mi všechny, pokaždé je to trochu jiné. Ve skutečnosti jsou turné docela náročná a vyčerpávající věc, kterou vyvažuje dobrodružství a to, že potkáte nové lidi nebo se podíváte na místa, kam byste se jinak třeba nedostali. Vloni v říjnu jsem byl v Rumunsku, Moldávii a Podněstří, to bylo hodně silné.

Vyučujete kulturní antropologii a věnujete se i etnografii. K oběma oborům má blízko také etnomuzikologie. Setkal jste se s ní?

Jen jako objekt výzkumu, studenti mezinárodní letní školy etnomuzikologie z FHS mě přišli studovat teď v červnu do Crossu.

Co chystáte pro fanoušky na rok 2016?

Původně jsme chtěli na jaře jít konečně do studia a něco pořádně nahrát, ale náš basák je tak šikový, že ho pracovně chtěli až v Anglii, takže tyhle plány se musely na chvíli pozastavit. Ale my pozůstalí vlastenci bez přestávky pracujeme na novém materiálu, ze kterého se snad bude dát stavět. A taky bychom pro fanoušky chtěli letos dostudovat bakaláře a zvládnout všechny studijní úskalí.

Zdroj: http://www.malainventura.cz/

Zdroj: http://www.malainventura.cz/

Současná etnomuzikologická zkoumání zabředávají v analýzách, neboť jim chybí pokračování do psychologie. Jste kantorem Katedry psychologie PedF UK, uvažoval jste někdy o studiu hudební psychologie?

To je zajímavá otázka. Mám s praktickou stránkou psychologie zvuku a hudby celkem obsáhlé zkušenosti, ale nikdy mě to nelákalo převádět do nějakých diskurzů, asi to potřebuju mít v takové pudové neukecané formě. Možná by mě to bavilo, ale asi spíš ne.

V čem spočívá Vaše hudební vzdělání?

Když jsem byl malý chlapec, přihlásili mě rodiče na kytaru do LŠU, kde jsem spořádaně čekal 15 let v pořadníku a mezitím se na tu kytaru naučil sám. Dále jsem se ještě na základce naučil s pájkou a rozebral jsem všechno, co mi přišlo pod ruku a získal tak vztah k elektronice. A pak jsem hrál v kapelách a divadlech a všude jsem se něco naučil od svých spoluhráčů, posluchačů nebo diváků. Vedle toho jsem byl aktivním účastníkem různých hudebních fór na internetu, protože to byl jediný zdroj informací o řadě věcí, které mě zajímaly, o kterých tady v ČR vědělo nebo ví jen minimum lidí. Nemám žádné formální hudební vzdělání, ale pořád se snažím něco dozvědět, poslouchat, sledovat a vnímat.

Jádrem Vašeho vzdělání je kulturní antropologie. Dalo by se říci, proč se Vaše hudba líbí lidem z pohledu této vědecké disciplíny? Má nějaké prvky podstatné kulturní tradice?

Jak se to líbí jiným kulturním antropologům nevím. Podstatná kulturní tradice… hm… každý vycházíme z nějaké tradice, v mém případě jsou to především trampské písně a Bedřich Smetana, to je ta nejstarší věc. A pak raný industriál jako Throbbing Gristle, punk, postpunk a osmdesátkový pop, hiphop, disco, techno, house. A pak česká alternativa raných 90 let, Arvo Paart, všelijaký metal. A pak úplně všechno možné až do současnosti.

Podstatou Vaší hudby je pravidelný rytmus. Souvisí BPM Vašich skladeb s Vaší tepovou frekvencí?

Určitě nějak ano, doma v klidu a klasickém 4/4 se pohybuju kolem 100 i míň, živá konverzace začíná na 118, komunikační ideál pro mě je 126.To jsou tempa, ve kterých to teď spontánně vidím. Ale záleží na stylu, rytmu a spoustě dalších věcí.Kdysi jsem měl takovou přísnou matematickou kapelu, se kterou jsme měli 4/4 zakázáno a uznávali jsme jen lichá čísla. Z té doby mám neukojitelný hlad po four on the floor, protože zakázané ovoce nejlíp chutná.

13913626_1095189900572744_7506313215311287807_o 14141862_1340763572603447_662354529617387672_nV jednom rozhovoru jsem zjistil, že snad pocházíte z Jeřic. Jaké hudební prostředí jste tam našel ve svých mladých letech? Ovlivnila Vás diskotéka na Boháňce? (Mimochodem, víte že shořela a u nádrže staví nový kulturák?)

Nepocházím, jen jsem tam asi osm let bydlel. Kulturák na Boháňce znám už jenom jako zavřený a nikdy jsem uvnitř nebyl. Ale to letní kino vedle v lese! Tam jsem poprvé viděl Válku světů, to bylo něco. Mám to místo moc rád, teda hlavně les a louku se sochami pod Boháňkou, kde je výhled na Krkonoše.

Nejenom u nás je o Ventolina zájem, aktuálně se chystá do Japonska.

Zdroj: HarmonyFields

Podle statistik připadalo v roce 2014 3,5 studentky na jednoho studenta na PedF UK. Jak se Vám v takovém prostředí pracuje?

V té otázce cítím jakýsi osten. Ale na střední elektrotechnické škole, kam jsem chodil, jsme měli obrácený poměr a to byla větší nuda.

V jakém poměru je Vaše práce pedagoga s činností Ventolina?

Snažím se o mír.

Na čem teď pracuje Ventolin a na čem Mgr. David Doubek, Ph.D.? A propašujete opět nějaký ozvuk z akademické činnosti do tvorby Ventolina? (Něco jako We are gypsies and we are online.)

Ventolin zrovna dokončuje split album s polskými RSS B0YS a pracuje na vlastní nové desce. Nějaký odraz tam vždycky je, ale teď neumím odpovědět, protože jsem tudesku ještě nedodělal a nevím, co tam nakonec všechno bude. Mgr. DD Ph.D se už rok snaží napsat jeden článek o hodně složitém a citlivém problému a má dopsat ještě jednu knihu o pomáhajících profesích.

Nechtěl byste si rozšířit pracovní úvazek a vyučovat na Katedře hudební výchovy například dějiny taneční hudby nebo předmět zaměřený na novou hudební techniku jako volitelný seminář?

Nikdy mě to nenapadlo, asi protože mi toho učení, co mám, přijde už teď víc než dost. A netuším, jestli by to někoho zajímalo. Občas dělám praktické workshopy (neakademické), pokud se sejdou zájemci a složí se na to.

Dozvěděli jsme se, že se aktuálně chystáte do Japonska. Jak se na toto turné těšíte?

Mám z toho hroznou trému, ale moje děti mě učí japonsky, takže se umím už představit. Těším se, určitě a zároveň je to organizačně a technicky dost náročné, musím vymyslet, jak všechny ty svoje věci zabalit, jak vyřešit problém, že tam nemají 240V, ale 100V v síti, což některé mé přístroje neumí a tak dále.

 

Otázky pokládal: Otakar Hybner

Koncept a realizace: Eliška Kryčerová

12670673_1231976733482132_5068053895870076040_nVentolin je acid – techno – house – mystic – hymnic – nerdy – live elektronics kapela složená z robotů a dirigenta.

Robotický lineup: Akai MPC2000XL, Akai MPC1000, DSI Mopho, MFB SynthLite2, MAM MB33II, Yamaha RX5.

Nástrojové obsazení: Kytara, Baskytara, Zpěv

Doprovodný zpěv, Jódlování, Growl, Scream, Rap, Bicí, Syntezátor / Sampler

Info: Bandzone – Ventolin